 |

V posledním období jsme svědky a jako restaurátoři
i účastníky komplexních restaurátorských prací v několika
významných pražských kostelech (sv. Kliment, sv.
Jan Nepomucký na Skalce, sv. Voršila).
Restaurátor je první, kdo zjišťuje průzkumem stav originální
polychromie. Na jeho morální vyspělosti, osobní odpovědnosti
a na jeho profesionální odbornosti leží osud a celkový
výsledek restaurátorského zásahu. Restaurátor výsledek
své práce sdělí uměleckému historikovi – památkáři, se
kterým se podílí na určování koncepce příštích restaurátorských
postupů. Jak říká dr. M. Suchomel: »Žádný památkář
nesmí si dovolit ztrácet pracovní kontakt s restaurátorem«
(Záchrana kamenných soch, SÚPPOP Praha 1988, str. 31).
Tento následný postup a spolupráce je proto zcela
logická. Udivující je ta skutečnost, že se zde v posledních
letech začal uplatňovat další vliv na stanovení koncepce
restaurování. Názor investora. Názor, který je prezentován
požadavkem odstranění tzv. patiny stáří. Názor, který
požaduje přiklonit se raději k rekonstrukčním zásahům,
k obnově a nikoliv k zachování originálu,
byť i nalezeného jen ve fragmentálním stavu. Nic
nemůže omluvit tento názor, ani rčení: ono se to stejně
zapráší a bude to jako staré.
Kladu si otázku dnes, ale kladl jsem si ji i v době
restaurování zmíněných interiérů: má právo laický názor
investora ovlivňovat výsledek současné české restaurátorské
školy?
Jsem přesvědčen, že nikoliv. Je na nás restaurátorech
a pracovnících památkové péče využít vzdělání v tomto
oboru k tomu, že nám byla dána i priorita a povinnost
působit v oblasti stanovení restaurátorských postupů
a celkové koncepce.
|
 |

Jde o interiéry, kde se zachovaly
vzácné památky sochařské. Nemohu souhlasit s názorem,
že je nutné oživit původní barokní polychromii tvořenou
tzv. leštěnou bělí novým nátěrem bílého polimentu. Proč
zakrývat onu kouzelnou a ničím nenahraditelnou přitažlivou
krakeláž křídové vrstvy? Ono typické a charakteristické
zažloutnutí? Musíme si uvědomit, že nemůžeme tuto zkrakelovanou
a stářím přebarvenou vrstvu doplnit necitlivým nátěrem
polimentu a následným stejnoměrným přeleštěním. Jestliže
křídová vrstva zestárla zkrakelováním a probarvením,
proč jí dodávat tvrdého lesku, odpovídajícího době vzniku
polychromie. I tak se zde domnívám, že barokní polychromisté
v těchto případech neleštili křídový povrch stejnoměrně,
ale využívali ploch lesklých a matných ke zdůraznění
expresívní modelace.
Snažme se využít zachovaných fragmentů polychromie na
plastikách a mobiliářích a doplňme pouze citlivou
scelující i napodobivou retuší včetně zlacení povrchu
tak, aby novější zákroky s dochovaným fragmentem
původního uměleckého díla vytvářely pohledově harmonický
celek. Chtěl bych proto zde požádat přítomné kolegy restaurátory,
vraťme se společně na vytyčenou cestu moderního, současného
restaurování, tak jak ji naznačil profesor Slánský. Restaurování
v takové podobě, které nám ve světě vzbuzuje úctu.
Nenechme se ovlivnit neodbornými požadavky investorů.
Neprovádějme obnovu, která památku znehodnocuje, ale restaurujme.
autor
ak. soch. Petr Kuthan, AHVT A 019
|
 |